دومین حادثهٔ مرگبار هوایی به فاصلهٔ ده روز - ۱۸۵ کشته ۲۰ مجروح (آقای ا.ن. هنوز اثر‌ی از تحریمها احساس نمیکنی؟‌)

رئیس دولت کودتا قبلا خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود: "آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دان تان پاره شود". همین چند وقت پیش هم اشاره کرده بود که تحریم‌های بین المللی هیچ تاثیری بر ما نداشته است. و ما همه میدانیم علت این سقوط‌ها چیزی جز فرسودگی بی‌ حد ناوگان هواپیمایی ایران نیست که این نتیجه مستقیم تحریم بین المللی صنایع هوایی ما است. اما ا.ن. چه میگوید !!! چرا ما اسیر دست روس‌ها شدیم؟ چه سود‌ها که دولت روسیه از این تحریم‌های ما نکرده است وچه ضرر‌ها که ما نداده ایم. مثالی دیگر اگر بخواهید از این اسارت باید نیروگاه هسته یی بوشهر را یادآوری کنم و اینکه روس‌ها در این مدت مدید چطور به ریش ملت ایران خندیدند و هنوز که هنوزه نیروگاهی در کار نیست. خنده دار است! احمدی نژاد به مردم میگوید ما با غرب رابطه خوبی‌ نداریم چون میخواهیم مستقل باشیم. پس به گفته او ما اسیر روس‌ها شده ایم که مستقل باشیم، عجب! البته واضح است که ریشهٔ مشکلات ما دولت روسیه نیست بلکه ...


راستی‌ اگر ۱۸۵ فلسطینی کشته شده بودند چند روز در ایران عزای عمومی‌ اعلام میشد؟ یا صدا و سیما (رسانهٔ ملی‌) چگونه این موضوع را پوشش خبری میداد؟ یا رهبر و ا.ن. چگونه به ملت قهرمان فلسطین تسلیت میگفتند؟


و اما این بار:


یک فروند هواپیمای ایلوشین ساخت روسیه متعلق به شرکت هواپیمایی آریا در مسیر تهران‌-مشهد با ۱۵۳ مسافر و سرنشین لحظاتی پیش در هنگام فرود در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد از باند این فرودگاه خارج و دچار سانحه شد که بر اساس این سانحه شانزده تن جان باختند.





[caption id="" align="aligncenter" width="360" caption="هواپیمای ایلوشین مسافربری شرکت هواپیمایی آریا در مسیر تهران-مشهد"]هواپیمای ایلوشین مسافربری شرکت هواپیمایی آریا در مسیر تهران-مشهد[/caption]

به گزارش خبرنگار "تابناک"؛ هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی آریا تور به شماره پرواز ۱۵۲۵ که از مقصد تهران به مشهد حرکت کرده بود، در هنگام فرود در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد پس از برخورد شديد به زمين، منحرف شد و دماغه هواپيما به بلوك حاشيه باند خورده و موجب آتش‌سوزي و متلاشي شدن كابين هواپيما و رديف‌هاي جلوي مسافران شد.  این سانحه که در ساعت ۱۸:۰۵ دقیقه رخ داد، در بدو وقوع شانزده کشته برجای گذاشت که سیزده تن از خدمه و سه مسافر صندلی‏های ردیف جلوی هواپیما را شامل می‏شد.


در پی وقوع این سانحه، مسافران آسیب‏دیده هواپیمای ایلوشین که شامل اکثریت مسافران می شود توسط اورژانس به مسجد منتقل شده اند و ماموران امداد اورژانس در حال خدمات رسانی به آنها هستند.  احمد مجیدی معاون وزیر راه و ترابری نیز در خصوص علت وقوع این سانحه گفت: هواپيما به جاي فرود در ابتداي باند، وسط باند فرود آمد و به دليل اينكه طول باند كوچك بوده از باند خارج شد و به ديواره مقابل فرودگاه برخورد كرد و دچار سانحه شد.


گفتنی است هفته گذشته نیز یک فروند هواپیمای توپولف ساخت روسیه متعلق به شرکت کاسپین که از تهران به مقصد ایروان پرواز کرده بود در حوالی قزوین سقوط کرد و تمام ۱۶۸ مسافر و سرنشین آن کشته شدند.


اسامي مجروحان هواپيما سانحه ديده به شرح زير است:




۱- مجيد طاهري


۲- رمضانعلي احساني


۳- معصومه دهشيري


۴- زهرا سالكويي


۵- الكساند بالاچي - كمك خلبان


۶- پدرام حميد زاده


۷- منيژه محمدي


۸- محسن طالب نژاد


۹- معصومه جاويدي


۱۰- آمنه طايف


۱۱- نفيسه آزاد


۱۲- فاطمه ناظمي حياتي


۱۳- عبد الرشيدي سلطاني


۱۴- محمد علي گل افشان


۱۵- پيمان حياتي


۱۶- يگانه سعادتي


۱۷- سيما سعادتي


۱۸- سپيده حياتي


۱۹- ايليا شريفي


۲۰- فاطمه حاتمي


۲۱- حسين شريفي


۲۲- محمد صارمي نژاد


۲۳- سعيد رهنما


۲۴- احمد ممي نسب


۲۵- يزدان عادلي


۲۶- زهرا صالح پور


۲۷- منصور ابري ناراني


۲۸- امير رضا ناطقيان


۲۹- مهدي احمدي


۳۰- غلامرضا طلايي


۳۱- احسان نصيري


۳۲- الناز عليزاده (مهماندار)


۳۳- ريحانه رمضاني (مهماندار)


مدير عامل هما در گفت‌وگو با فارس خبر داد: امضاي قرارداد خريد ۴۰۰ هواپيماي توپولوف ( ۸۸/۰۵/۰۲ - خبرگزاري فارس)



سقوط هواپيما در ايران و مسووليت حكومت (مقاله‌‌ای جالب از صادق زيباكلام  در رابطه با سقوط هواپیمای اول) :



«بدن مسافران عملا قطعه، قطعه شده»، «بزرگ‌ترين تكه بدن كه از مسافران باقي مانده حتي از يك انگشت هم كوچك‌تر است»، «قطعات بدن مسافران به خاك و سنگ چسبيده»، «ما مجبور شديم كه قطعات تكه،تكه شده بدن مسافران را كه بعضا به قطعات هواپيما چسبيده بود در داخل كيسه‌هاي نايلوني ريخته و به سردخانه كهريزك ببريم»؛ «آمدن بازماندگان مسافران كشته شده به سردخانه براي شناسايي خيلي فايده ندارد چون از پيكرهاي آنان چيزي براي شناسايي نمانده»؛ «بازماندگان براي تحويل قطعاتي كه از بدن مسافران باقي مانده حتما بايد با مدارك عكس‌دار مثل شناسنامه و كارت ملي خود و مسافر به سردخانه مراجعه نمايند»؛ «بازماندگان بايد اسناد و مدارك معتبر به منظور احراز وابستگي به مقتول ارائه دهند»...
اين بخش‌هايي از كلمات و جملات آرامش‌بخش و دلنشين مسوولان هواپيمايي به بازماندگان و عزاداران مسافران كشته شده پرواز تهران-ايروان است. آنقدر مسوولان با خونسردي و راحت از بدن‌هاي تكه پاره شده و قطعه‌قطعه شده مسافران صحبت مي‌كردند كه گويا دارند در مورد مجموعه اي از اشيا يا نباتات حرف مي‌زنند. نه انسان‌هاي بيگناهي كه تنها جرمشان اعتماد به مسوولان هواپيمايي ايران و پرواز با هواپيمايي خطوط هوايي جمهوري اسلامي ايران بود. كشوري كه به گفته رئيس‌جمهورش تا چند سال ديگر بدل به يكي از قدرت‌هاي جهاني خواهد شد (البته الان هم هست و چند سال ديگر همان طور كه جناب ايشان گفته‌اند بيشتر هم خواهد شد). منتهي فعلا ركورددار سقوط هواپيما در دنياست. نه اينكه فكر كنيد اينها تمامي مهرورزي‌هاي مسوولان هواپيمايي كشور است كه در راديو و تلويزيون اينقدر بي‌خيال و بي‌تفاوت در مورد كشته شدن انسان‌هايي كه اتفاقا مسووليت حفظ زندگي آنها برعهده‌شان بوده دارند، صحبت مي‌كنند. آنها در عين حال نگران كفن و دفن قربانيان نيز مي‌باشند. بالاخره تا زنده بودند و در اين دنيا كه خيلي برايشان احساس مسووليت نكردند، باشد كه براي ارواحشان در آن دنيا اقدامات بايسته انجام دهند. به منظور اينكه از نظر شرعي در مراسم كفن و دفن قربانيان مشكلي پيش نيايد، باز يكي از مسوولان بزرگوار سازمان هواپيمايي به بازماندگان بشارت داد كه بحمدالله اين مساله حل شده و از همان لحظه نخست اطلاع از سقوط هواپيما و با توجه به اينكه شماري از مسافران جزو هم‌ميهنان عزيز مسيحي ما بوده‌اند، با شوراي خليفه‌گري ارامنه تهران تماس گرفته شده تا از نظر شرعي خداي ناكرده و زبانم لال تكه‌اي از بدن يك مسيحي در كيسه نايلون بدن يك مسلمان وارد نشود و اگر بشود چگونه مراسم كفن و دفن را بايد به جاي آورد.
اشتباه مي‌كنيد اگر تصور مي‌كنيد كه اين همه هم و غم مسوولان سخت‌كوش، فداكار و متخصص سازمان هواپيمايي كشورمان بوده، خير. آنان در نهايت فداكاري و از خودگذشتگي كه مثل آن را در هيچ كشور و ملتي نمي‌توان سراغ گرفت، توضيحات مبسوط و دقيقي از مسائل بيمه هواپيما و بيمه مقتولان در اختيار مردم گذاردند. از جمله اينكه از اين مساله بسيار مهم براي بازماندگان و عزاداران بوده برداشتند كه چند درصد فرانشيز بيمه را شركت‌هاي بيمه ايراني از جمله آسيا، ايران، دانا و... برعهده دارند و چنددرصد بر عهده شركت‌هاي بيمه‌گذار خارجي است. انصاف مي‌بايد داشت، دانستن اين مطالب براي بازماندگان و عزاداراني كه عزيزان‌شان را آنگونه از دست داده بودند، خيلي مهم بود كه هواپيماي توپولف قاتل عزيزان‌شان چگونه بيمه شده بوده. همانقدر كه بايد در جريان قطعه‌قطعه شدن بدن‌هاي عزيزان‌شان قرار مي‌گرفتند.
واقعا كه چنين مسووليتي را در كمتر كشوري مي‌شود پيدا كرد. البته كه سقوط هواپيما نه محدود به ايران و نه اين آخرين سانحه هوايي در كشورمان است.
اما آنچه كه نادر و كيمياست واكنش مسوولان ما بعد از سقوط مي‌باشد، در همه جاي دنيا پس از سقوط يك هواپيما، همه هم‌وغم مسوولان و دست‌اندركاران اين مي‌شود كه چرا آن سانحه اتفاق افتاده؟ چرا هواپيما سقوط كرده؟ مقصر كه بوده؟ آيا نقص فني بوده؟ عامل يا خطاي انساني بوده؟ آيا احتمال خرابكاري و انفجار عمدي مي‌رود يا نه؟ سوابق و تاريخچه اشكالات و نواقص آن هواپيما چه بوده؟ آيا اساسا به آن سانحه قابل پيشگيري بوده و مسائلي از اين دست. به عبارت ديگر همه توجهات و بحث‌ها معطوف اين نكته كليدي مي‌شود كه چرا هواپيما سقوط كرده؟ در حالي‌كه در جامعه ما تنها پرسشي كه براي مسوولان هواپيمايي دولت مهرورز و خادم الضعفا مطرح مي‌شود و اساسا به خاطر مباركشان خطور نمي‌كند، آن است كه چرا آن هواپيما اساسا سقوط كرده؟ چنانكه سقوط هواپيما امري عادي و متداول است و هرازگاهي يك هواپيما بايد سقوط كند. اما در كشورهاي ديگر پس از وقوع چنين حوادثي روزها و هفته‌ها بحث و بررسي و تحقيق و... صورت مي‌گيرد كه چرا آن سانحه رخ داده و چگونه مي‌توان جلوي تكرار سوانح‌ مشابه را گرفت. مطبوعات و رسانه‌هاي آن كشور مسوولانش را به صلابه مي‌كشند اما در جامعه ما به محضر همايوني مسوولان هواپيمايي كشور از گل نازك‌تر هم گفته نمي‌شود و برايشان دسته گل هم جهت تسليت ارسال مي‌شود. چنانكه مسووليت جان مسافران برعهده آنها نيست و شهرداري يا سازمان ديگري متولي اين امر است. شايد هم احساس مي‌كنند كه چشم مردم كور و دنده‌شان نرم كه سوار هواپيما مي‌شوند. مگر مسوولان هواپيمايي كشور براي آنان نامه فدايت شوم فرستاده بودند؟ در جوامع ديگر هم البته كه هواپيما سقوط مي‌كند اما در آنجا كسي و كساني پاسخگو هستند، يا دست كم از آنان انتظار پاسخگويي مي‌رود. اما در جامعه ما كه مسوولان معمولا طلبكار از ملت هستند هيچ بني‌بشري پاسخگوي سقوط هواپيما و كشته شدن 168 انسان بي‌گناه نيست. در بلاد استكباريه معمولا آماري هست كه به ازاي فلان قدر ساعت پرواز يا فلان تعداد پرواز چند سانحه اتفاق مي‌افتد. نمي‌دانم اين آمار در كشور ما كه چند سال ديگر جزو قدرت‌هاي اول دنيا خواهد شد، چه ميزان است؟ آنچه مي‌دانم آن است كه ما اينقدر بي‌صاحب هستيم كه هر طور با ما رفتار كنند، كرده‌اند و صدايمان نبايد درآيد. با اينكه ظرف چندسال گذشته اين چندمين بار است كه هواپيما‌هاي روسي در ميهن‌مان سقوط مي‌كنند، هيچ مسوولي در مقام عذرخواهي برنيامده هيچ مسوولي نگفته، اين ملت كه گناه نكرده كه در ايران مجبور است سوار بر هواپيما شود.
رئيس جمهورمان چندي پيش گفتند كه ما تا چند سال ديگر جزو قدرت‌هاي نخست‌ دنيا مي‌شويم. ايشان البته استاد ارائه آمار و ارقام هستند و همواره هم آمار و ارقام‌شان دقيق و درست است اما اين بار فكر مي‌كنم مشاراليه اشتباه مي‌كنند. ما هم‌اكنون هم درواقع جزو نخستين‌ها و درصدر جدول قرار داريم. درواقع بابت سقوط هواپيما، فكر نكنم كشوري و ملتي باشد به گردپاي كشور بزرگ، آزاد، شريف، پيشرفته و متمدن ايران برسد.  (صادق زيباكلام)






Bookmark and Share

3 نظر:

نسیم گفت...

شرکت های هواپیمایی ایران ، محدود به چندتا شرکته که همشون توسط پاسدار سپاهی ها ، و با خریداری چند تا هواپیمای دست دو از رده خارج ، راه اندازی شده

سمیرا گفت...

در بی اثری تحریم ها همین بس که 30 ساله پالایشگاه تولید بنزین و گازوئیل و چیزهای دیگه، به حد مصرف داخلی نمیتونیم بزنیم.

154 لیتر نفت=40 دلار
هزینه پالایش داخلی بنزین=لیتری 40 تومن
هزینه تمام شده ی بنزین داخلی =لیتری 150-200 تومن
هزینه تمام شده ی بنزین داخلی =لیتری 400 - 500 تومن

بی اثری تحریم ها از سر و رومون داره می باره

فریال گفت...

از خبررسانیتون واقعن متشکرم.روز قدس فراموش نشه.شعارنویسی روی دیوار و پول کمترین کاریه که در مقابل خون شهدا از دستمون برمیاد.به این بلاگ حتمن سر بزنید
http://iranisabzpics.blogspot.com