قاضی مرتضوی کیست؟ و زهرا کاظمی را چگونه کشت؟ (به همراه ۳ فیلم یوتیوب)

گزارشی از صدای آمریکا:









متن خبر "بی‌ بی‌ سی"‌ فارسی‌ در مورد قتل " زیبا (زهرا) کاظمی " و دخالت قاضی مرتضوی (در سال ۲۰۰۳) :


صادق صبا  قاضی مرتضوی که در سال‌های اخير حکم توقيف بسياری از روزنامه‌ها را صادر کرد و ده‌ها نفر از روزنامه نگاران و فعالان سياسی منتقد را به زندان فرستاده، حال خود شديدا تحت فشار قرار گرفته است.


اتهامی که درباره مرگ زهرا کاظمی خبرنگار ايرانی الاصل تبعه کانادا به . . .




او نسبت داده می شود بسيار جدی است و اگر اثبات شود می تواند رسوايی بزرگی برای جمهوری اسلامی ايجاد کند.


از اظهارات روز يکشنبه محسن آرمين، نماينده تهران در مجلس، چنين بر می آيد که سعيد مرتضوی به طور مستقيم يا غيرمستقيم مسئول کشته شدن اين خبرنگار در حال بازداشت است.  آقای آرمين همچنين قاضی مرتضوی را متهم کرد که او بعد از مرگ خانم کاظمی سعی کرد که از راه‌های مختلف آن را يک سکته مغزی معمولی جلوه دهد.  نماينده تهران که نطق پيش از دستور او به طور مستقيم از راديو تهران پخش می شد، گفت که قاضی مرتضوی بايد پاسخ دهد که چرا زهرا کاظمی را بازداشت کرده و به چه استنادی او را متهم به جاسوسی کرده است.


آقای آرمين در ادامه قاضی مرتضوی را متهم کرد که او پس از درگذشت خانم کاظمی مدير کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد را احضار کرد و از او خواسته که طی مصاحبه‌ای فوت وی را به علت سکته مغزی اعلام کند.


آقای آرمين همچنين گفت که آقای مرتضوی سپس شخصا چند بار با خبرگزاری رسمی کشور تماس گرفت و از آن خواست که گزارش کند مرگ خانم کاظمی طبيعی بوده است.  نايب رييس کميسيون امنيت ملی مجلس در ادامه افزود که سعيد مرتضوی چون قاضی عادلی نيست بايد برکنار و محاکمه شود.  او با انتقاد از کسانی که قاضی مرتضوی را به عنوان دادستان تهران منصوب کرده اند گفت که چرا با وجود قضات شريف و باتجربه در قوه قضاييه، جوانی که احکامش در دوران قضاوت بدون استثنا نقض شده و در دادگاه انتظامی قضات به دليل تخلفات متعدد محکوم شده بايد به مقام دادستانی ارتقاء يابد.


آقای آرمين البته تاکيد کرد که قاضی مرتضوی در سطحی نيست که بتواند بدون پشتوانه دست به چنين اقداماتی بزند.  وی به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که اگر جلوی قاضی مرتضوی گرفته نشود ممکن است فاجعه قتل‌های زنجيره‌ای بار ديگر تکرار شود. نطق آقای آرمين با تاييد نمايندگان اصلاح طلب و اعتراض نمايندگان محافظه کار رو به رو شد. ديدگاه‌ها درباره قاضی مرتضوی در بيرون از مجلس هم مشابه است.  در هفته گذشته عباس عبدی در نامه‌ای که از زندان به بيرون فرستاد قاضی مرتضوی را متهم کرد که با اعمال فشار بر او و تهديد خانواده‌اش او را مجبور کرده که ديدگاه هايش را عوض کند.


انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نيز اخيرا با صدور بيانيه‌ای قاضی مرتضوی را متهم کرد که مرتکب تخلفات جدی شده و خوستار محاکمه او شد.  ولی حاميان آقای مرتضوی در روزهای اخير به دفاع از او برخاسته اند. روزنامه کيهان وابسته به جناح تندرو حاکميت نمايندگان مخالف قاضی مرتضوی را متهم کرد که با انتقاد از او می خواهند جلوی بازداشت شدن خود توسط اين قاضی را بگيرند.  امير محبيان از نويسندگان اصلی روزنامه محافظه کار رسالت انتقادات از مرتضوی را بخشی از ماشين تبليغاتی راديکال‌های دوم خرداد برای حذف قاضی مرتضوی دانست. او در عين حال تاييد کرد که پاسخ قاضی مرتضوی به انتقادات درباره نقش او درکشته شدن خبرنگار کانادايی می تواند به پرسش‌های افکار عمومی پاسخ دهد.


يکی از انجمن‌های دانشجويی وابسته به محافظه کاران نيز با محکوم کردن انتقادات اخير از مرتضوی او را تنها قاضی‌ای دانست که در مقابل تمام تحريکات ايستاده است.  قاضی مر تضوی در گذشته نيز بارها مورد انتقاد شديد قرار گرفته است ولی به نظر می رسد با توجه به اينکه در سطوح بالای قدرت از او پشتيبانی می شود و در سال‌های اخير خدمات زيادی به جناح محافظه کار انجام داده برکناری او کار آسانی نباشد.


متن خبر "درخواست محسن آرمين (نماينده مجلس ششم) برای برکناری قاضی مرتضوی" در بی‌ بی‌ سی‌ فارسی‌ در (سال ۲۰۰۳):


محسن آرمين، نماينده تهران در مجلس ايران، روز يکشنبه با اشاره به نقش سعيد مرتضوی، دادستان تهران، در دستگيری زهرا کاظمی - که به علت ضربه مغزی در حال بازداشت درگذشت - خواستار برکناری و محاکمه وی شده است.  به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، آقای آرمين گفت که در دو هفته گذشته علاوه بر مرگ خانم کاظمی، چندين روزنامه نگار و رهبران جنبش دانشجويی دستگير شده اند و "اکنون نشريات ما از بيم توقيف به دست قاضی مرتضوی به روزی افتاده اند که تيتر اول خود را به دستور او تنظيم می کنند."


نماینده تهران ضمن اشاره به اين نکته که در هفته اخير تنها يک نام (قاضی مرتضوی) بيشتر از ديگران به چشم می خورد، ماجرای دستگيری و بازجويی از خانم کاظمی را اين گونه بيان کرد: "زهرا کاظمی، خبرنگار تبعه کانادا، روز دوم تير در مقابل زندان اوين و هنگامی كه مشغول گرفتن عكس از تجمع خانواده‌‌های بازداشت شدگان بود با ضرب و شتم دستگير می‌شود."


"قاضی مرتضوی به جای رعايت حريم خبرنگاری، توجه به آبرو و حيثيت كشور و بهانه ندادن به مخالفان نظام و برخورد با ماموران متخلف كه اين خبرنگار را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند حكم بازداشت وی را صادر می‌كند. پس از دو روز بازجويی به دليل نامعلومی وی را به نيروی انتظامی تحويل می‌دهند."


آقای آرمين در ادامه گفت: "زهرا كاظمی به بازجويان نيروی انتظامی می‌گويد كه به هنگام بازجويی در دادستانی به‌ويژه از ناحيه‌ سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. بعد از ظهر همان روز وی به دستور مرتضوی به دادستانی اوين عودت داده می‌شود و پس از چند ساعت قاضی مرتضوی از وزارت اطلاعات می‌خواهد او را تحويل بگيرد. به گفته مقامات وزارت اطلاعات، اين وزارت اعلام می‌كند بازداشت وی ضرورتی ندارد... اما قاضی مرتضوی نمی‌پذيرد و وزارت را ملزم به تحويل گرفتن وی می‌كند."


او افزود: "زهرا كاظمی به هنگام بازجويی ابراز ناراحتی می‌كند. پنجم تيرماه ساعت 12 شب وی را به بيمارستان منتقل می‌كنند و ساعت 6 صبح روز ششم، حالش وخيم شده، به علت خونريزی مغزی به كما می‌رود و دچار مرگ مغزی می‌شود. علت خونريزی ضربه مغزی و شكستگی جمجمه تشخيص داده می‌شود. وقتی خانواده متهم به زندان مراجعه می‌كنند ديگر از ادعای جاسوسی وی خبری نيست. تنها چيزی كه می‌شنوند اين است كه برويد وی را از بيمارستان ببريد."


به گفته آقای آرمين، زهرا كاظمی تا روز 19 تيرماه علی‌رغم مرگ مغزی زير دستگاه تنفس مصنوعی نگه‌داری مي‌شود و پس از اين تاريخ مرگ وی اعلام می شود. " قاضی مرتضوی پس از درگذشت وی، خارج از حيطه‌ مسووليت و بدون اطلاع به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، مديركل رسانه‌های خارجی اين وزارت را احضار می‌كند و از وی می‌خواهد طی مصاحبه‌ای فوت وی را به علت سكته مغزی اعلام كند. وی پس از مصاحبه‌ مديركل مذكور چند بار با خبرگزاری تماس می‌گيرد تا خبر مصاحبه را سريعا مخابره كنند. به گفته خانواده‌ زهرا كاظمی، دادستانی اصرار بر دفن سريع وی داشته است."

نماينده اصلاح طلب تهران تاکيد کرد: "من می دانم قاضی مرتضوی در سطحی نيست که بتواند بدون پشتوانه دست به چنين اقدامی بزند... اگر ما در برابر اين خودسری ها سکوت کنيم، فردا با فاجعه ای مانند قتل های زنجيره ای رو به رو خواهيم شد."

او خطاب به هيات پيگيری علت مرگ خانم کاظمی، که قرار است روز دوشنبه نتيجه کار آن منتشر شود، پرسش هايی را مطرح کرد و خواستار پاسخگويی به آنها شد، از جمله اين که بايد معلوم شود که چرا قاضی مرتضوی مدير کل وزارت ارشاد را احضار و موظف به مصاحبه می کند؟ چرا قاضی مرتضوی اجازه نمی دهد وزير اطلاعات خود درباره علت فوت و اعلام آن بررسی کند؟ چرا او پس از درگذشت خانم کاظمی، دستور شناسايی عاملان مرگ او را نمی دهد؟

در همين حال مهدی کروبی رييس مجلس، روز يکشنبه گفت که بنا به گزارشی که از سوی هيات پيگيری به رييس جمهوری ارائه شده است، حتمی بودن ضربه مغزی خانم کاظمی تاييد می شود.

وی گفت که بايد با هر کسی که جرم و تخلفی انجام داده طبق قانون و بارعايت همه ضوابط برخورد شود.

در روز های گذشته، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ايران نيز در بيانيه های جداگانه ای خواستار برکناری و محاکمه سعيد مرتضوی دادستان تهران و آزادی روزنامه نگاران زندانی شده بود.

اين انجمن روز چهارشنبه شانزدهم ژوئيه، با صدور دو بيانيه هشدار داد که اگر روزنامه نگاران بازداشت شده سريعا آزاد نشوند و روند برخورد با مطبوعات متوقف نشود، روزنامه نگاران را دعوت به يک روز اعتصاب خواهد کرد.

وزير ارشاد در مجلس

احمد مسجد جامعی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، به همراه چند تن از مقامات ديگر روز يکشنبه گزارشی در مورد آنچه منجر به مرگ خانم کاظمی شد به کميسيون فرهنگی ارائه کرد.

فاطمه راکعی، نماينده مجلس، پس از اين جلسه به ايسنا گفت که بر اساس آنچه در اين گزارش آمده بود، شخص قاضی مرتضوی طی تماسی با محمد حسين خوشوقت، معاون رسانه های خارجی وزارت ارشاد، وی را به دادستانی فرا خوانده و از او خواسته است نامه تايپ شده ای مبنی بر اينکه "علت مرگ زهرا کاظمی سکته مغزی بوده است" امضا کند.

خانم راکعی گفت که پس از اطلاع وزير ارشاد از اين اقدام، وی رييس جمهور را در جريان اين امر قرار می دهد و سپس محمد خاتمی، هيات متشکل از چهار وزير را مسئول پيگيری اين موضوع می کند و طبق اعلام چندين تيم پزشکی علت مرگ خونريزی بر اثر ضربه مغزی بوده است نه سکته مغزی.



فیلم غیر مستندی در این رابطه  که تقدیم شده به زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی‌ - کانادایی:


This Film is dedicated to the Iranian-Canadian journalist Ziba Kasemi.While doing her job in Teheran in june 2003 she was arrested,abused and killed








گزارشی از این قتل با حضور پسر زهرا کاظمی از شبکه سی‌ بی‌ سی‌:







توضیحات فیلم :


خانم کاظمی در ماه ژوئيه سال ۲۰۰۳ در حالی که در ايران تحت بازداشت بود درگذشت. وی هنگام عکس گرفتن از تجمع اعتراضی خانواده دانشجویان زندانی کنار زندان اوین بازداشت شده بود.


پس از اظهارات اين پزشک ايرانی، پير پتيگرو، وزير خارجه کانادا گفته است که هيچ شکی وجود ندارد که خانم کاظمی در دوران بازداشت به قتل رسيده است.

آقای پتيگرو گفت شواهد اين پزشک باور ديرينه کانادا را که داير بر اينکه مرگ خانم کاظمی بر خلاف ادعای مقام های ايرانی، نه ناشی از يک حادثه بلکه قتل بوده است تقويت می کند. وی بار ديگر از ايران خواست پرونده جنايی مرگ خانم کاظمی را بازگشايی کند.

'آثار تجاوز و شکنجه'

شهرام اعظم گفت زمانی که خانم کاظمی به بخش مراقبت های ويژه بيمارستان منتقل شد او مسوول رسيدگی به بيماران بود.

به گفته وی نامه ای که از سوی مقام های زندان به پرستار تحويل داده شد می گفت که خانم کاظمی از ناراحتی دستگاه گوارش رنج می برد.

اما آقای اعظم گفت که خانم کاظمی هنگام انتقال به بيمارستان بی هوش بود، بينی اش شکسته بود، زخم هايی روی بدنش وجود داشت و آثاری که به اثر ضربات شلاق شباهت داشت بر بدنش هويدا بود.

وی گفت معاينات يک پرستار نشان داد که خانم کاظمی احتمالا با خشونت مورد تجاوز قرار گرفته بود.

شهرام اعظم گفت شکی ندارد که خانم کاظمی شکنجه شده بود.

شرايط حاکم بر نحوه مرگ خانم کاظمی باعث نزاعی ديپلماتيک ميان ايران و کانادا شد.

توضيحات آقای اعظم نخستين بيانيه يک شاهد عينی است که مقام های ايرانی را به شکنجه خانم کاظمی متهم می کند.

دولت ايران هرگز به طور رسمی به ضرب و شتم زهرا کاظمی اذعان نکرده و قوه قضاييه ايران ادعا کرد که مرگ او تصادفی بوده است.

با اين حال يک مامور امنيتی ايران به قتل او متهم و پس از محاکمه تبرئه شد. مقام های ايرانی از بازگرداندن جسد خانم کاظمی به کانادا خودداری کرده اند و دولت جمهوری اسلامی پيش از آنکه انجام يک کالبدشکافی مستقل ممکن شود جسد او را به خاک سپرد.

استفان هاشمی، پسر خانم کاظمی در مونترال سرخوردگی خود را نسبت به ناتوانی دولت کانادا در کمک به اجرای عدالت در اين مورد ابراز داشته است.

شهرام اعظم در کنفرانس خبری اتاوا گفت: "روی صورتش علائم زخم، علائم ضربه، زخم هايی که نشان می داد در اثر شلاق پديده آمده ديده می شد... پرستار اتاق اورژانس متوجه زخم های شديدی بر رحم وی شد. من پزشک هستم بنابراين تشيخص دادم که اينها ناشی از شکنجه است."