احتمال پس لرزه در تهران وجود دارد / گسل جنوب شرق تهران ببری خفته بود (خبرگزاری مهر)

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد شهروندان تهرانی منتظر پس لرزه های زلزله باشند. احمد اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این زلزله خوشبختانه تلفات و خساراتی نداشته است و از شهروندان تهرانی می خواهیم در 12 ساعت آینده خونسردی خود را حفظ کنند.


در ساعت 14 و 23 دقیقه و 56 ثانیه بعداز ظهر امروز شنبه زلزله ای به مرکزیت پاکدشت روی داده است. لرزشهای زلزله در منطقه توچال و حصار امیر پاکدشت که . . .




به مرکز زلزله نزدیک بوده اند بیشتر از سایر قسمتها احساس شده است.


این مقام مسئول در هلال احمر بیان داشت: شهروندان تهرانی بدون هیچ نوع ترسی و فقط برای آمادگی‌ بیشتر حتی المقدور برای امشب و روزهای آینده برخی از موارد امدادی و همچنین پیشگیریهایی برای مقابله با زلزله را انجام دهند.


به گفته اسفندیاری، شهروندان تهرانی باید برای استراحت در شب حتماً خروجیها و ورودیهای منزل و محل سکونت را کنترل و آماده کنند.


رئیس جمعیت امداد و نجات هلال احمر با اشاره به این که ایران کشوری زلزله خیز است، ادامه داد: حدود 100 زلزله از اول سال رخ داده و ما آمادگی کامل برای مقابله با آن داریم.


تسنیمی در گفتگو با مهر:


گسل جنوب شرق تهران ببری خفته بود/ پیش بینی زلزله ممکن نیست


رئیس پژوهشگاه زلزله با تاکید بر اینکه به لحاظ علمی نمی توان زلزله را پیش بینی کرد گفت: زلزله امروز شنبه تهران بر خلاف انتظار بود و انتظار وقوع این زلزله در منطقه جنوب شرقی تهران وجود نداشت لذا باید احتیاطهای لازم در این زمینه در نظر گرفت. دکتر عباسعلی تسنیمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص احتمال وقوع مجدد این زلزله در طی روزهای آینده گفت: به لحاظ علمی هرگز نمی توان وقوع و یا عدم وقوع زلزله را پیش بینی کرد.


وی با اشاره سابقه مطالعات این پژوهشگاه در زمینه گسله های تهران گفت: طبق مطالعات ما، انتظار وقوع زلزله در منطقه جنوب شرقی تهران نمی رفت ولی این زلزله برخلاف پیش بینی‌های ما رخ داد و نشان داد که این گسله مانند ببری خفته است.


تسنیمی با تاکید بر اینکه به دلیل عمق کم حرکت این گسل، مردم کل تهران این زلزله را احساس کرده است اظهار داشت: این زلزله در حاشیه تهران رخ داد و هر کس به نسبت ساختمانی که در آن بوده حرکتهایی را احساس کرده است.


رئیس پژوهشگاه زلزله با اشاره به رخ دادن مجدد این زلزله به مهر گفت: از آنجایی که پیش بینی زلزله ممکن نیست از این رو باید احتیاط های لازم در این زمینه انجام داد. البته این احتیاط امری عقلی است.


وی با تاکید مجدد بر ضرورت مقاوم سازی ساختمانها اضافه کرد: این زلزله برای ما هشداری است و نشان می دهد که نقاط مختلف تهران متاثر از زلزله است از این رو باید نسبت به مقاوم سازی ساختمانها اهتمام ویژه صورت گیرد.


تسنیمی با بیان اینکه پیش بینی زلزله برای شهروندان مصونیت نمی آورد، خاطرنشان کرد: ما برای مقابله با این پدیده طبیعی راهی جز مقاوم سازی نداریم که این امر نیز در یک زمان کوتاه میسر نمی شود بلکه با برنامه ریزیهای بلند مدت می توان به این هدف رسید.


معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله نیز در گفتگو با مهر با بیان جزئیاتی جدید از زلزله شنبه تهران گفت: طبق مشخصات ژئوتکتیکی منطقه و نوع گسله های جنوب شرقی تهران به نظر می رسد که حرکت این گسل فشاری باشد اما صحت این موضوع پس از آنالیز داده های ایستگاههای لرزه نگاری مشخص می شود.


دکتر مهدی زارع به بیان جزئیات حرکت گسل جنوب شرقی تهران پرداخت و گفت: طبق مشخصات ژئوتکتیکی منطقه و نوع گسله های جنوب شرقی تهران به نظر می رسد که حرکت این گسل فشاری باشد.


وی با اشاره به بزرگی این زلزله افزود: به دلیل کم بودن بزرگی این زلزله به سرعت نمی توان نوع حرکت را تعیین کرد از این رو این موضوع پس از آنالیز داده های ایستگاههای لرزه نگاری مشخص می شود.


زلزله ساعت 14 و 23 دقیقه و 56 ثانیه بعداز ظهر امروز شنبه در تهران روی داد.