چرا از هرزگی کفن پوشان خبری نیست وقتی‌ غنی سازی دوباره تعلیق شده است؟ (مروری بر خبرها)

اونهایی  که سیاه پوشیدن،


اونهایی که با کفن زنجیره انسانی‌ دور مراکز غنی سازی تشکیل دادند،


اونها که گلو پاره میکردند غنی سازی حق مسلم ماست،


اونهایی که میگفتند خاتمی خیانت کرد که غنی سازی را تعلیق کرد، حال غنی سازی تعلیق شد اما بعد از اینکه دمار از روزگار ملت ایران در آمد.


حالا که خیال دولت از خارج مرزها تا حدودی راحت شده پس به داخل می‌رسد و اولین نتیجه حکم اعدام محمدرضا علی‌زمانی است.


---------------------------------------------------------


ایران پذیرفت غنی سازی در كشور ثالث انجام شود. معامله بزرگ دولت احمدی نژاد با کشور‌های غربی (منبع)


کرمان نما: دولت محمود احمدی نژاد در حالی ظرف چهراسال گذشته با کمال بی‌انصافی دولت خاتمی راه به دلیل پذیرش تعلیق اورانیوم متهم به خیانت می کند که نتیجه مذاکرات اخیر در ژنو نشان می دهد که ایران با پذیرش غنی سازی اورانیوم در کشور ثالث عملا از مواضع خود کوتاه آمده است.

نیویورک تایمز: اگرچه ایران دربرابر خواست آژانس و جامعه جهانی عقب نشسته و درخواست بازرسی و انتقال غنی سازی به خارج از خاک خود را پذیرفته است، برخی سناتورهای ایالات متحده همچنان پیگیر تشدید فشار و تعیین برنامه های زمانبندی شده برای جلوگیری از تخطی ایران از تضمینهای خود هستند. (لینک منبع)


البرادعی: جلسه درباره انتقال غنی سازی به خارج از ایران ۱۹ اکتبر (تابناک)


رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دیدار با مقام‌های ایرانی، اعلام كرد بازرسان این سازمان در روز ۲۵ اكتبر از تاسیسات غنی سازی قم بازدید خواهند كرد. آقای البرادعی كه همراه با علی اكبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در كنفرانسی خبری شركت داشت، همچنین تایید كرد كه در سفر اخیر خود به ایران درباره خواسته ایران جهت تامین سوخت رآكتور تحقیقاتی تهران با مقام‌های ایرانی گفتگو كرده است.


او تایید كرد كه گزینه انتقال اورانیوم ایران به خارج جهت غنی سازی تا مرز ۲۰ درصد و تبدیل آن به سوخت رآكتور تهران مورد بحث قرار دارد و گفت در روز ۱۹ اكتبر جلسه‌ای توسط آژانس در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار می شود كه در آن نمایندگان ایران، روسیه، آمریكا و فرانسه برای گفتگو درباره امكان و چگونگی این فرایند دیدار خواهند كرد



موافقت ايران با فرستادن اورانيوم به روسيه و فرانسه برای غنی سازی غير منتظره بود (صدای آمریکا به نقل از وال استريت جرنال)


الشرق الاوسط : ایران درمسئله اتمی تسلیم شده است. /جمهوری اسلامی هواداران خود را فريب داده است. (العربیه به نقل از الشرق الاوسط چاپ لندن)




روزنامه فرا منطقه‌ای الشرق الاوسط چاپ لندن در مقاله‌ای که روزشنبه ۳ - ۱۰-۲۰۰۹ به قلم طارق الحميد سردبیر این روزنامه منتشرشد با تاکید بر تسلیم شدن جمهوری اسلامی ایران در مسئله هسته‌ای خاطر نشان کرد که " جمهوری اسلامی ايران هواداران و در نهايت خودش را فريب داده است."  این مقاله واکنش غرب در برابر توافق تهران بر سر غنی سازی اورانيوم در خارج از ايران را محتاطانه توصیف کرد و افزود " با این همه غرب از اين موضع ابراز خرسندی کرد اما محتاطانه با آن برخورد نمود و از ايران خواست تنها به حرف زدن اکتفا نکند بلکه دست به عمل بزند."  طارق الحمید می افزاید " هنوز در ايران بر اساس آنچه که خبرگزاری‌های این کشور منتشرمی کنند ، بعضی مسئولان همچنان تاکید می کنند که نمی توان از حق هسته‌ای ايران عقب نشينی کرد و برخی ديگر بر این باورند اين غرب است که عقب نشينی کرده است نه ايران."  وی همچنین گفت : " هنوز ديدگاه روشنی درباره موضع واقعی ايران درگفتگوهای هسته‌ای اعلام نشده است وآنچه که ايراني‌ها ارائه کردند عقب نشينی به شمار می رود."  به گفته طارق الحمید تحولات جدید پرونده اتمی تاثیر مهمی در ایران ومنطقه خواهد گذاشت ، اما سوالی که مطرح است این است که چرا ایران این اقدام را انجام داده است؟  او تاکید کرد : " پس از مذاکرات غرب و ايران وعقب نشينی جديد ايران باید دلیل این اقدام بررسی شود تا در آینده روشن شود که با اعلام موافقت ایران با غنی سازی اورانيوم در خارج آیا جامعه بين المللی فريب خورده است یا هواداران نظام در داخل کشور."


طارق الحمید گفت :" جمهوری اسلامی همواره به هواداران نظام این مژده را می دهد که ايران هسته‌ای تسليم قدرتهای استکباری نمی شود اما اکنون شاهد تسلیم ایران در برابر غرب هستیم واین بدین معنی است که ایران کسانی را که در منطقه همراه خود ساخته و در دامن او افتاده اند را نیز فریب داده است."  به گفته طارق الحمید " اینان کسانی هستند که با برنامه‌ها و پروژه‌های تهران درکشورهای منطقه همراه شده تا منافع ایران را تامین کنند و به زيان ما عمل می کنند."


احمدی نژاد: حاضریم از آمريکا سوخت هسته ای بخریم (رادیو فردا)



محمود احمدی نژاد می گويد اگر آمريکا مايل باشد به ايران سوخت هسته‌ای با غنای ۲۰ درصد برای راکتور تهران بفروشد، جمهوری اسلامی مايل به خريد آن است. آقای احمدی نژاد گفت: به نظر می رسد آرام آرام اراده‌ای برای حركت در جهت تعامل مثبت و سازنده در دنيا شكل می ‌گيرد كه ايران از اين مسئله استقبال می ‌كند.
محمود احمدی نژاد گفتگوی نماینده آمریکا با سعید جلیلی را در حاشیه مذاکرات ِ ژنو، گامی مثبت و در چارچوب بسته پیشنهادی ایران، خواند.


نیویورک تایمز: اوباما در مذاکره بی واسطه ی مقامات ایران و آمریکا در ژنو آنچه را می خواست گرفت. لینک منبع


مذاکرات يا توافق‌های از پيش تعيين شده!؟ محمد جعفری (گویا نیوز)


اين رژيم در پی به دست آوردن دو هدف مختلف بوده و همۀ اين بحران سازی‌ها به منظور به دست آوردن اين دو بوده است و اکنون در زمانی عقب نشينی کرده که به خيال خود فکر می کند که به آن اهداف رسيده است. آن دو عبارتند از: ۱- يک کاسه کردن قدرت و برقراری حکومت نظامی – امنيتی و حذف بخشی از رژيم که به نام اصلاح طلبان مشهور شده اند. ۲- باوراندن به دولت‌های غربی که کليد راه حل مشکلات فقط در دست با کفايت اين دولت نهفته است و شناسائی و به تضمين گرفتن از آن‌ها که در صدد تعامل با اين دولت هستند و نه فروپاشی آن


و اکنون بيش از ده سال است که بحران هسته‌ای محور سياست داخلی و خارجی ايران شده است و تنها بهره‌ای که برای ايران و ايرانيان داشته، باج دادن به اين و آن کشور برای حمايت از اين مسئله ساختگی بوده است. در زمان رياست جمهوری خاتمی آمريکا و دولتهای غربی خيلی بهتر و با شرايط مساعد تر مايل بودند که با ايران کنار بيايند اما نظر به اينکه هدف به اصطلاح اصولگرايان حذف اصلاح طلبان و يک کاسه کردن قدرت و حاکم گردانيدن حکومت نظامی – امنيتی بود، مانع شدند که مسئلۀ غنی سازی اورانيم از راه صحيح خود حل شود. در ده سال گذشته به خاطر وجود اين مسئله و برخورد ناصحيح با آن در سطح جهان و فقط به خاطر بحران سازی بواسطه زدن حرفهای حساب نشده و حرفهای مفت زدن، ايران را مواجه با تحريم‌های متفاوتی گردانيد و اين ملت ايران است که بار سنگين آن را بايد بر دوش خود تحمل کند. هم جهانيان و هم خود ملت ايران می دانند که در عرض ده سال گذشته چه باجهای سنگينی به روسيه و چين و... در قبال اين مسئلۀ پرداخت کرده اند و هنوز هم بايد بپردازند. ... (ادامه مطلب در سایت گویا)


روایت لوموند فرانسه و ایرنای ایران از مذاکرات ژنو (عصر ایران)


عمده‌ترین موردی که از سوی رسانه‌ها و منابع دیپلماتیک غربی پس از پایان دور نخست گفتگوها روی آن تاکید می شود ، موافقت اصولی و اولیه ایران با انجام مراحل پیشرفته و نهایی غنی سازی در کشور ثالث ( احتمالا روسیه و فرانسه ) است . این خبر در حالی در دو روز گذشته از سوی رسانه‌های غربی و دیپلمات‌های حاضر یا غایب در جلسه مورد توجه قرار گرفته است که هنوز دیپلمات‌های ایرانی در این زمینه مهر سکوت بر لب زده و یا گفته اند : " تنها در این مورد صحبت شد و توافقی به عمل نیامد " ( سخنان مهدی صفری دیپلمات ارشد ایرانی حاضر در جلسه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس که در سایت عصر ایران قابل دسترس است )


مشابه این پیشنهاد سال هاپیش نیز از سوی روسیه به ایران به عنوان راهی برای برون رفت از بن بست مذاکرات ارایه شده بود که رد شد.


تغییر لحن ناگهانی تهران ، نشانه‌ای از تضعیف حکومت احمدی نژاد است (لیبراسیون)


ژان پیر پرن ، خبرنگار و کارشناس روزنامۀ لیبراسیون در مقاله‌ای به تاریخ ۶ اکتبر از تغییر لحن و مواضع تهران به دلیل آنچه تضعیف حکومت احمدی نژاد بیان شده ، پرداخته است. به عقیدۀ او رویدادهای اخیر و از جمله حوادث بعد از انتخابات و رسوائیهای آن و افشای فعالیت‌های غیرقانونی و مخفی هسته‌ای در این اواخر به تضعیف دولت ایران منجرشدهاست . پرن مینویسد : ایران در مذاکرات ژنو، با " گشایش کوچکی" موافقت کرد. نویسندۀ این مقاله نوشته است که برنار کوشنر وزیر امور خارجۀ فرانسه ازاین اقدام ایران تجلیل کرده، به خصوص در این موقع که تهدید از سوی اسرائیل" بسیار جدی" است. آیا "گشایش کوچکی" از سوی تهران صادقانه است یا برای به دست آوردن وقت بیشتری است؟ یکی از دیپلمات‌های حاضر در اجلاس پنج شنبۀ پیش پنج به علاوۀ یک در ژنو، توضیح داده است که گرچه این نشست برای تعیین دیدارهای آتی مفید بود ولی به نظر می رسد که ایران بیش از پیش در موضعی تدافعی قرار دارد. از یکسو رژیم تهران بازدید بازرسان آژانس اتمی از نیروگاه نزدیک قم را پذیرفت، از سوی دیگر با ارسال بخشی از اورانیوم ضعیف شده به میزان کم وطی روند غنی سازی آن در خارج از کشور نیز موافقت کرد. همین دو اقدام باعث شده است که غرب از ایجاد تحولی در موضع تهران بگوید. هرچند هنوز به توقف کامل ۸ هزار سانتریفوژ نائل نیامده است. از طرفی غرب امیدوار است که بازرسان آژانس بتوانند با مسئولان گفتگو کنند و مدارک مورد نیاز را هم دراختیارداشته باشند. خبرنگار لیبراسیون بازهم ازقول منابع دبپلماتیک آورده است که "کشف نیروگاه نزدیک قم" به زیان تهران تمام شد. تغییرموضع روسیه نیز حائز اهمیت است. این کشور بر سر مسائلی مربوط به منطقۀ دریای خزر وقفقاز با تهران اختلاف نظرهائی دارد. فروش سلاح‌های روسی به عربستان سعودی یکی دیگر از جنبه‌های روابط روسیه با ایران است.


پاورقی :


لینک این مطلب در بالاترین

4 نظر:

حسین گفت...

ابتدا خدمتتان عرض کنم بسیار ممنون که منابع را با لینک گذاشته بودید اما آنچه در این گزارشها آمده بود فقط انتقال اورانیوم با غنای کمتر از 5 درصد که برای سوخت راکتور لازم است باه خارج از ایران که اورانیوم با غنای 20درصد که برای مصارفی غیر از سوخت راکتور مورد نیاز هست تحویل شود به عبارتی در هیچ جا از توقف تولید اورانیوم تا غنای 5 درصدی صحبتی نشده .لطفا اگر در جایی صراحتا آنرا گفته است لطفا آن قسمت را با لینک مجددا بگذارید .

shayan گفت...

میدونی ، وقتی کامنت بالا رو خوندم دلم نیومد که من هم چیزی ننویسم . کاشکی این اجازه رو به خودم میدادم که چندتا فحش آب دار در جوابش بدم ولی نه !!!. ادب مرد به ز دولت اوست . فقط یک جمله : عقب نشینی خفت باری در مورد مسائل هسته ای انجام گرفته . حرف از غنی سازی 5 درصد کمی بیشتر یا کمتر نیست . بلکه اون جنگ امام حسینی که ما واسه انرژی هسته ای در دنیا راه انداختیم به این صلح امام حسن نمیومد

Wein گفت...

اين جماعت بي غيرت تر از اين حرفها هستن.احتمالاً الآن هم يه توجيهي مثل كامنت اول خواهند داشت

حسین گفت...

با تشکر از شایان گرامی و وین عزیز .من واقعا متاسفم که احساسات شما را جریحه دار کردم و اگر اشتباهی کردم معذرت میخواهم .اما آن سوال من جواب داده نشد بنابراین دوباره میپرسم .مگر ایران از ابتدا به داشتن چرخه کامل تولید سوخت برای راکتور اصرار نداشت ؟و مگر الان این فعالیت متوقف شده و یا این قولی بر توقف آن داده شده ؟اگر اینطور هست لطفا مرجع خود را همرا با لینک بگذارید .